Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vooraf: PUBLIEKE SECTOR ALS VOORWERP EN UITWISSELING ALS VOORBEELD VAN GEGEVENSVERWERKING - 1. 'Publieke sector' als verzamelbegrip - de centrale plaats van algemeen belang - 2. Toepassing aan de hand van de uitwisseling van gegevens tussen besturen - DEEL I. PRIVACYRECHT EN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. GEGEVENSVERWERKING EN DE GRENS TUSSEN PRIVACY- EN GEGEVENSBESCHERMING - 1. De ontwikkeling van het recht op gegevensbescherming als autonoom (grond)recht - 2. De verwerking van persoonsgegevens onder de toepassing van artikel 8 EVRM - 3. Het onderscheid tussen gegevens- en privacybescherming - 4. Vier criteria om af te bakenen wanneer bij gegevensverwerking opaciteit vereist is - 5. Conclusie - de toepassing van het privacyrecht vereist een expliciete verwerkingsbevoegdheid - DEEL II. DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT - EEN KWESTIE VAN BEVOEGDHEID - 1. Twee vormen van bevoegdheidsverdeling - horizontaal en verticaal - 2. De materiële bevoegdheidsverdeling binnen het federale België - 3. De impact van grondrechten op de bevoegdheidsverdeling - 2. GEGEVENSVERWERKING EN DE HORIZONTALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het grondrecht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 2. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op gegevensbescherming - het ontbreken van een grondwettelijke bescherming leidt tot de residuaire bevoegdheid van de federale overheid - 3. GEGEVENSVERWERKING EN DE VERTICALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De verdeling van de bevoegdheid binnen het bevoegde bestuursniveau - 2. De verticale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 3. De verticale bevoegdheidsregeling met betrekking tot het grondrecht op gegevensbescherming - een residuaire bevoegdheid - DEEL III. DE IMPACT VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: HET ALGEMENE KADER VOOR TOEPASSING VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Geen afzonderlijk stelsel voor gegevensverwerking door de overheid - 2. Begrippen en toepassingsgebied - 3. De partijen bij gegevensverwerking in de publieke sector - 4. TOELAATBAARHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - DE BAND TUSSEN JURIDISCHE GRONDSLAG, WETTELIJKE BASIS EN WETSKRACHTIGE NORM - 1. De toelaatbaarheid van gegevensverwerking - algemeen - 2. De beperking van de toelaatbaarheidsgronden in de publieke sector als gevolg van het legaliteits- en specialiteitsbeginsel - 3. De eerste toelaatbaarheidsgrond - de vervulling van publiekrechtelijke taken (van algemeen belang) - 4. De tweede toelaatbaarheidsgrond - de nakoming van een wettelijke verplichting - 5. De aanvulling van de toelaatbaarheid zoals bepaald door de administratieve beginselen van legaliteit en spcialiteit door de aard van de verwerkingsbevoegdheid - 5. TOEPASSING VAN DE BEGINSELEN VAN FINALITEIT EN PROPORTIONALITEIT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Het vereiste van een eerlijke en rechtmatige verwerking - 2. Het finaliteitsbeginsel - 3. Het vereiste van verenigbaarheid als vierde aspect van het finaliteitsbeginsel - 4. Het beginsel van proportionaliteit - 6. DE TRANSPARANTIE VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. De transparantie van individuele verwerkingen in de publieke sector - 2. Transparantie op globaal niveau - de nood aan een inventaris van de gegevensstromen bij interbestuurlijk gegevensverkeer - 3. De subjectieve rechten van de betrokkene - 4. Twee specifieke rechten met betrekking tot de uitwisseling van gegevens - 5. De mogelijkheid om de subjectieve rechten uit te oefenen via een dienstenintegrator - 7. BEVEILIGING EN VERTROUWELIJKHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Beveiliging en vertrouwelijkheid - algemeen - 2. Gebruikers- en toegangsbeheer - 3. Controle van de toegang - logging en audit trail - DEEL IV. DE IMPACT VAN HET ADMINISTRATIEF RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE RELATIE TUSSEN BURGER EN BESTUUR IN HET ADMINISTRATIEF RECHT - 1. Het administratief recht - algemeen - 2. De beleidsuitvoerende taak van het bestuur - de centrale rol van de relatie tussen burger en bestuur - 3. De relatie tussen het dienstverlenend bestuur en de burgers als basis - 8. GEGEVENSVERWERKING EN DE VEREISTEN VAN HET BESTUURSRECHT - DE ALGEMENE BESTUURSRECHTELIJKE REGELINGEN IN HET KADER VAN DE PREVENTIEVE RECHTSBESCHERMING - 1. De algemene bestuursrechtelijke regelingen in het kader van de preventieve rechtsbescherming - 2. Het toepassingsgebied van de algemene bestuursrechtelijke regelingen - bestuurshandelingen van administratieve overheden - 3. De eerste algemene bestuursrechtelijke regeling - de algemene beginselen van behoorlijk bestuur - 4. De tweede algemene bestuursrechtelijke regeling - de openbaarheid van bestuur - 5. De derde algemene bestuursrechtelijke regeling - de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen - 9. GEGEVENSVERWERKING EN DE BESTUURSRECHTELIJKE REGELING VAN DE MODALITEIT VAN VERKRIJGING - 1. Onrechtstreekse verkrijging als gevolg van een interbestuurlijke gegevensuitwisseling - 2. De modaliteit van gegevensverkrijging als onderdeel van de bestuursrechtelijke procedure in het kader van de publieke dienstverlening - 3. De bestuursrechtelijke uitgangspunten bij gegevensverkrijging in het kader van individuele publieke dienstverlening - 4. Het bestuursrechtelijke uitgangspunt van een rechtstreekse gegevensverkrijging nader beschouwd - 5. De versterking van de rechtstreekse verkrijging via de verplichting van burgers om gegevens te verstrekken - 6. Een algemene bestuurlijke verplichting als ontoereikende basis voor onrechtstreekse verkrijging - de noodzaak om te combineren met specifieke bestuursrechtelijke bepalingen - 7. De onrechtstreekse verkrijging van gegevens vereist een aanpassing van het bestuurrechtelijke kader
prive-leven --- informatie --- openbare sector --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- vie privee --- information --- secteur public --- Prive-leven --- Informatie --- Openbare sector --- vie privee. --- information. --- secteur public. --- 406 Privacy --- C5 --- informatica --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Vie privee. --- Information. --- Secteur public. --- Public administration --- Human rights --- Information systems --- Belgium --- grondwettelijk recht --- administratief recht --- bevoegdheidsverdeling --- droit constitutionnel --- droit administratif --- repartition des compétences --- belgie --- gegevensbescherming --- GDPR --- privacy --- openbaarheid van bestuur --- belgique --- protection des données --- RGPD --- Belgique
Choose an application
‘Whistleblowing’ heeft haar bakermat in de Verenigde Staten, doch dit concept krijgt langzaam maar zeker een plaats in het ‘good governance’ beleid van Europese organisaties en ondernemingen. Niet langer beschouwd als een verplicht nummer, lijkt steeds breder het besef te groeien dat een dergelijke regeling wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben. Niet alleen bij de overheid, maar ook in het bedrijfsleven. (Daar waar het vroeger aanzien werd als een exotische bijkomstigheid, wordt een dergelijke regeling meer en meer ingezet als hoeksteen van een weloverwogen integriteitbeleid binnen ondernemingen.) Goed uitgebalanceerde klokkenluiders-regelingen kunnen een sterk wapen zijn om de negatieve impact van immorele of illegale praktijken op ondernemingen aanzienlijk te verminderen en tegelijkertijd de verwezenlijking van een (meer) ethische werkplek te ondersteunen. Veel ondernemingen worstelen evenwel nog met tal van vooroordelen en vrezen een lawine van onterechte meldingen. Dit werk wil op een onderbouwde manier komaf maken met de bestaande misverstanden en beschrijft tegelijkertijd een aantal goede praktijken en technieken om een doeltreffend klokkenluidersysteem te laten functioneren binnen een private onderneming. Daarbij wordt zowel aandacht besteed aan aan het organisatorische luik als aan het juridische luik.
deontologie --- bedrijfsethiek --- integriteitsbeleid --- Social law. Labour law --- Belgium --- 131 Arbeidsrecht --- 338.93 --- 342.721 --- information --- communicatie --- prive-leven --- BE / Belgium - België - Belgique --- 349.1 --- 658.312 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- onderneming --- persoonlijke vrijheid - privé leven - privacy --- informatie --- communication --- vie privee --- Sociale wetgeving. --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme. --- Sociale wetgeving --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme --- Belgique
Choose an application
The General Data Protection Regulation on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data is a landmark that disrupts the rules in the world of data and the digital environment of businesses from May 25th 2018. Pr
Protection de l'information (informatique) --- Droit européen --- Identité numérique --- Data protection --- Informatique et liberté --- Online identities --- Gestion des données (systèmes d'information) --- Law and legislation --- Droit --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- vie privée --- privéleven --- Identité numérique. --- Informatique et liberté.
Choose an application
Bescherming van data - Privacy - CRID privacy bescherming - persoonsgegevens & fundamentele rechten & handelsgegevens commerciele gegevens zwarte lijst(en) & gevoelige gegevens of data & arbeidssector arbeidsrecht arbeidsrelatie controle aanwending elektronisch informatiekanalen (internet...) & sector elektronische communicatie - Richtlijn 2002 58 EG van 12.07.2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie) & grensoverschrijdende gegevensstromen Richtlijn 95 46 EG van 24.10.1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen i.v.m. verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens & strijd tegen criminaliteit & E-government Belgie rijksregister kruispuntbank sociale zekerheid & rol van de authoriteit(en) die gegevens beschermen
Human rights --- Information systems --- North America --- Europe --- Atteinte à la vie privée --- Droit au respect de la vie privée --- Droit à l'intimité --- Droit à la vie privée --- Intimité [Droit à l' ] --- Invasion of privacy --- Liberté de la vie privée --- Persoonlijke levenssfeer [Recht op ] --- Privacy [Recht op ] --- Privacy [Right of ] --- Privacy [Right of ] -- Law and legislation --- Privésfeer [Recht op ] --- Respect de la vie privée --- Right of privacy --- Vie privée [Droit à la ] --- Data protection --- Privacy, Right of --- Public records --- Law and legislation --- Access control --- AA / International- internationaal --- 343.45 --- 342.7 --- 347.83 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim. --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling. --- Computer recht. --- Privacy, Right of. --- Law and legislation. --- Access control. --- Civil rights --- Libel and slander --- Personality (Law) --- Press law --- Computer crimes --- Confidential communications --- Right to be forgotten --- Secrecy --- Habeas data --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim --- Computer recht --- Data protection - Law and legislation --- Public records - Access control --- Informatique --- Protection de l'information (informatique) --- Droit --- Amérique du Nord --- Pays de l'Union européenne
Choose an application
Privacy - Privacy Internationaal - Europees Verdrag voor de bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM) - Bescherming van data - Europees en internationaal recht privacy - Internet privacy bescherming persoonlijke levenssfeer bescherming van gegevens / data informatiegemeenschap (direct) marketing
Human rights --- Information systems --- Belgium --- Droit privé --- Privaatrecht --- Droit à la vie privee --- Protection de l'information (Informatique) --- Droit --- Informatique --- 342.721 --- AA / International- internationaal --- BE / Belgium - België - Belgique --- 343.45 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- Persoonlijke vrijheid. Privacy. Wetgeving i.v.m. transplantatie van organen --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim. --- 342.721 Persoonlijke vrijheid. Privacy. Wetgeving i.v.m. transplantatie van organen --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim --- Privacy [Right of ] --- Europe --- Droit. --- Droit à la vie privee - Congres --- Protection de l'information (Informatique) - Droit - Congres
Choose an application
Mass communications --- Information systems --- Sociology of work --- Sociology of culture --- Droit à la vie privée --- Protection de l'information (Informatique) --- 342.721 --- AA / International- internationaal --- 343.45 --- 338.043 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- Persoonlijke vrijheid. Privacy. Wetgeving i.v.m. transplantatie van organen --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim. --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica. --- 342.721 Persoonlijke vrijheid. Privacy. Wetgeving i.v.m. transplantatie van organen --- Droit à la vie privée --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica --- VIE PRIVEE --- PROTECTION
Choose an application
Les questions touchant au respect de la vie privée dans la relation de travail sont actuelles, nombreuses et complexes. La matière fait fréquemment l’objet d’articles de doctrine, portant essentiellement sur l'usage que font les travailleurs des technologies de l’information et de la communication. Manquait toutefois dans le paysage doctrinal belge une étude traitant de la vie privée des travailleurs de manière globale, c’est-à-dire dans tous ses aspects. C’est aujourd’hui chose faite avec cet ouvrage qui a, en premier lieu, une visée résolument pratique. Il permet au praticien de trouver instantanément des réponses concrètes aux questions qu’il se pose ou qui lui sont posées en matière de protection de la vie privée tout au long de la relation de travail. La structure choisie par les auteurs balaie tout le parcours d’un travailleur auprès de son employeur: le recrutement et la conclusion du contrat de travail, son exécution et, enfin, sa rupture. Pour chacune de ces étapes, Olivier RIJCKAERT et Noël LAMBERT analysent dans le détail toutes les questions touchant à la vie privée du travailleur. Sont ainsi abordés: les recherches (secrètes) d’informations sur les candidats et l’entretien d’embauche; les examens médicaux lors du recrutement; la constitution du dossier personnel du travailleur; l’usage d’Internet et de l’e-mail, de Facebook et des réseaux sociaux; la vidéosurveillance; le whistleblowing; les fouilles; les contrôles du temps de travail; la géolocalisation; les contrôles de drogues et d’alcoolémie; la santé du travailleur; les prescriptions vestimentaires et le port de signes religieux; la liberté d’expression du travailleur et ses limites et, enfin, les faits de la vie privée comme motif (grave) de licenciement. Les réponses pratiques que proposent les auteurs à chaque question sont fondées sur un cadre théorique dont la maîtrise n’est pas superflue. Dès lors, ils consacrent la première partie de l’ouvrage aux fondements conceptuels qui sous-tendent les questions pratiques étudiées ensuite. Sont ainsi exposés avec minutie les principes régissant le droit au respect de la vie privée, les traitements de données à caractère personnel et le droit à la liberté d’expression, tant en droit belge qu’international, sous l’éclairage qu’en donnent la Cour de Justice de l’Union Européenne et la Cour Européenne des Droits de l’Homme.
Human rights --- Social law. Labour law --- Belgium --- Labor contract --- Privacy, Right of --- Labor laws and legislation --- Industrial relations --- Contrat de travail --- Droit à la vie privée --- Travail --- Relations industrielles --- Law and legislation --- Droit --- Droit du travail --- Travail et vie personnelle --- arbeidsrecht --- BE / Belgium - België - Belgique --- 349.1 --- 347.754 --- 658.312 --- 342.7 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- prive-leven --- Droit du travail Arbeidsrecht --- Respect de la vie privée Bescherming van het privé-leven --- 342.721 --- 331.011.2 --- droit du travail --- Sociale wetgeving. --- Verhuur van diensten. Ondernemingscontract. Arbeidscontract. Dienstcontract. Collectieve arbeidsovereenkomsten. --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme. --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling. --- vie privee --- persoonlijke vrijheid - privé leven - privacy --- arbeid, recht op --- Droit à la vie privée --- Sociale wetgeving --- Verhuur van diensten. Ondernemingscontract. Arbeidscontract. Dienstcontract. Collectieve arbeidsovereenkomsten --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling --- Belgique
Choose an application
Data protection --- Privacy, Right of --- Law and legislation --- NL / Netherlands - Nederland - Pays Bas --- 343.45 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim. --- Onschendbaarheid van geheimen. Geheim persoonlijke levenssfeer, beroepsgeheim, bankgeheim
Choose an application
I. Une vie privée au travail - II. Quelques particularités de la vie privée en droit du travail - III. Le droit au respect de la vie privée dans la Convention européenne des droits de l'homme - IV. La vie privée dans la phase précontractuelle - V. La vie privée dans l'exécution du contrat - VI. La vie privée lors de la suspension du contrat - VII. La vie privée lors de la rupture du contrat - VIII. Les sanctions de la violation au respect de la vie privée - XI. Réflexions sur la place de la vie privée en droit social - Conclusions
Belgique --- Droit social --- Contrat de travail --- Droits de l'homme --- Droit à la vie privée --- Privacy, Right of --- Labor contract --- Working class --- Industrial relations --- Droit à la vie privée --- Travailleurs --- Relations industrielles --- Civil rights --- Law and legislation --- Droits --- Droit
Choose an application
Projet de Code pénal - Exposé des motifs
Criminal law. Criminal procedure --- Belgium --- Droit pénal --- Réforme --- Criminal law --- Droit pénal --- Codes --- droit penal --- vie privee --- belgie --- BPB1905 --- V13 - Droit pénal - Strafrecht --- Juridische aspecten : Strafrecht --- strafrecht --- prive-leven --- belgique --- Aspects juridiques : Droit pénal --- Belgique --- BPB9999.
Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|